Review: Thanos vs. Hulk - Nummer 1

Schrijver: Jim Starlin
Tekenaar: Jim Starlin
UPC: 75960608189900111
Genre: Science Fiction/Fantasy

Hoofdpersonen
Thanos
Thanos is een Titan (afkomstig van de gelijknamige maan die rond de planeet Saturnus draait) en geobsedeerd door twee dingen: macht en dood. Sinds hij in het bezit is van de Inifnity Handschoen (een wapen met onvergelijkbare krachten) is Thanos het evenbeeld van een God.

Hulk
Dr. Bruce Banner (alias Hulk) is een briljante kernfysicus en een groot genie. Wanneer Bruce op een dag aan een nieuw wapen werkte (gammabom met hoge straling) werd hij blootgesteld aan de gammastraling die vrij kwam. Zijn leven was vergoed veranderd en elke keer wanneer Bruce kwaad of geïrriteerd raakt, veranderd hij in de Hulk met bovenmenselijke krachten die zijn weerga niet kent.

Pip de Trol
Pip de Trol was vroeger de prins Gofern van de planeet Laxidazia. Nadat hij was afgezet als prins vluchtte hij van de planeet en continueerde zijn leven in de Melkweg. Pip de Trol is een teleporter.

Annihilus
Annihilus is een supersterke insectenkoning afkomstig van de planeet Arthoros. Door zijn intelligentie op het gebied van technologie wil hij heersen over Negative Zone.

Tijd en plaats
De strip speelt zich af voor de serie "Thanos: The Infinity Revalation" en het speelt zich af tijdens de periode dat Dr. Bruce Banner in dienst is van S.H.I.E.L.D. (een organisatie die strijdt voor vrede). De serie speelt zich af in het Melkweg stelsel waaronder de Aarde en de Negative Zone (een plaats waar een insectenkoning de baas is).

Samenvatting
Iron man (Tony Stark) is woest wanneer hij hoort dat het meest gevaarlijke wapen op de planeet Aarde (de Hulk) toestemming heeft gekregen om op vakantie te gaan. Zijn grote zorgen zijn terecht want wanneer Dr. Bruce Banner een tochtje gaat maken op de motor van Captain America, wordt hij ontvoerd door Pip de Trol en geteleporteerd naar een plek ver in het heelal.

Wanneer Pip de Trol met Dr. Bruce Banner aankomt op zijn bestemming draagt hij Dr. Banner over aan zijn opdrachtgevers. Zij hebben bij Banner een apparaat (Cerebrale stoorzender) geplaatst op zijn schedel om de Hulk uit te schakelen wanneer hij agressief wordt. Zodra dit gebeurd komen Dr. Bruce Banner en de Hulk in een fictieve omgeving terecht die wordt gecontroleerd door de insectenkoning Annihilus.

Nadat Pip zijn beloning heeft gekregen komt hij erachter dat hij zichzelf flink in de nesten heeft gewerkt. Het geld wat hij heeft gekregen kan hij alleen uitgeven op Aarde. Aangezien hij de Hulk ontvoerd heeft kan hij niet naar de Aarde toe om zijn geld uit te geven. Om het probleem op te lossen gaat Pip naar Thanos toe om hem over te halen om Dr. Bruce Banner te bevrijden van Annihilus. Wat Tahnos niet door heeft is dat Pip er met alle eer en de Hulk vandoor wil gaan wanneer hij de Hulk bevrijd heeft. Zo denkt Pip zijn eigen hachje te redden om uiteindelijk terug te kunnen keren naar de Aarde.

Door het ontvoeren van en de controle hebben over de Hulk, wil Annihilus (de insectenkoning van de Negative Zone) de enige leider worden van de Negative Zone. Daarnaast wil hij gaan regeren over de hele Melkweg. Maar Thanos wil daar een stokje voor steken en zorgt ervoor dat hij in de fictieve Wereld van Annihilus binnen kan treden om informatie te ontfutselen van Dr. Bruce Banner en de Hulk.

Recensie
Het verhaal van Thanos vs. Hulk heeft niet heel veel diepgang maar dat is in mijn ogen ook niet nodig. Hoewel het ontvoeren van Dr. Bruce Banner in het begin van het verhaal nogal makkelijk gaat, zorgt de korte verhaallijn voor een prettig leestempo.

De kleuren combinaties die gebruikt worden zijn erg prettig. Het groene van de Hulk en Annihilus en het paarse van Thanos, het heelal en natuurlijk de broek van de Hulk, zijn goed op elkaar afgestemd. Mijn complimenten gaan vooral uit naar de achtengrondsfeer die gecreërd wordt wanneer Banner en de Hulk, samen op een fictieve planeet zitten.

De tekenstructuur is erg gedetailleerd en de anatomische structuren van de personages is erg goed getekend waardoor deze realistisch overkomen. Het enige minpuntje vind ik dat vooral kleinere tekeningen minder gedetailleerd zijn. Hoewel het nauwelijks opvalt, vind ik persoonlijk dat hier meer aandacht aan gegeven mocht worden. Daarnaast zijn sommige tekeningen wel erg voor de hand liggend. Het ruimteschip van Annihilus is in de vorm getekend van één of ander insect. Hoewel het science fiction is, vind ik persoonlijk dat de tekenaar hier te makkelijk mee om is gegaan.

Wat betreft de titel (Thanos vs. Hulk) had ik, voor een vierdelige strip, in het eerste deel wat meer actie verwacht tussen de Hulk en zijn vijanden. Zo is er bijvoorbeeld totaal geen actie te beleven tussen Thanos en de Hulk. Terwijl de titel toch echt zegt dat het verhaal gaat tussen Thanos en de Hulk. Hopelijk kunnen we in de volgende delen van deze serie meer actie verwachten van de twee hoofdrolspelers.

Al om al een leuke strip die erg goed en vooral qua kleuren combinaties mooi getekend is. Thanos vs. Hulk leest prettig en snel en dat vind ik fijn.

Cijfer
Op een schaal van 0 tot 10, scoort Thanos vs. Hulk - Nummer 1 een 8.